הטיפוגרפיה מעורבת כמעט בכל מה שאנחנו עושים על ועם המכשירים הדיגיטליים שלנו – המיילים שאנו שולחים ומקבלים, טקסטים שאנחנו כותבים בוורד, הכתבות שאנחנו קוראים ועוד..
עבור רובנו, אותיות הן רק אותיות וזאת כיוון שהמטרה של גופן טוב הוא להיות שימושי, כדי לשפר את החוויה של קוראים בלי למשוך יותר מדי תשומת לב לעצמו.
בחירת גופן טוב זה כמו לנסות לבחור בגד שייראה טוב באותה מידה בטיול בפארק ובארוחת ערב רשמית. יש גופנים המקרינים רצינות, אחרים מרמזים על שובבות ואחרים משדרים קלילות.
טיפוגרפיה (Typography) היא האמנות והטכניקה של סידור ועיצוב טקסט. סידור אותיות כולל בחירת גופנים, גודל אות, גודל השוליים, אורך שורה, ריווח בין שורות, בין מילים, בין אותיות ובין צמדי אותיות.
וויקפדיה
גופן = פונט, מורכב ממערכת סימנים של אותיות, ספרות, סימני פיסוק, אייקונים ועוד ולכן יש חשיבות לאחידות סגנונית לכל הסימנים. הצירופים השונים חייבים לשדר מראה אחיד לטקסט. והם מתייחסים לחללים הלבנים הנוצרים בין האותיות –letter spacing– ובין השורות –line height– כדי ליצור מראה אחיד, קריא וזורם. (למפתחי הפונטים יש שמות מקצועיים יותר: קרנינג, פאדינג, לידינג וכו)
ישנם פונטים עם משקלים שונים (דק, דק מאוד, שמן, צר, רגיל ועוד..) המגוון הזה מאפשר להעביר מסר תקשורתי בצורה אומנותית, נעימה לעין והחשוב ביותר בצורה קריאה שמעבירה את המסר והמיתוג.
המגוון של אאא
ישנן חברות שמתמחות בעיצוב גופנים, שזה אומר: עיצוב הגופנים, תיכנון מערכת של משקלים שידברו ביניהם בצורה זורמת, התייחסות לפלטפורמות שונות (דפוס, מסך מחשב, רטינה ועוד..) ולגרום להם לעבוד בכל מיני מכשירים ותצוגות.
חברה אחת אהובה עלי במיוחד. אאא
קבוצה של מעצבים עצמאים, כישרוניים ומקצועיים שמפתחים פונטים בעברית.
כאן ניתן לראות את המגוון המקסים של הפונטים ש אאא פיתחו.
יצא לי להשתמש במספר פונטים בעיצוב של אאא ואהבתי מאוד את התוצאות.
הנה מספר דוגמאות:
ועוד ועוד.
גופנים הם חלק מבידול המותג וההצלחה של חברה – הדרך של הצגת התוכן, העברת ההרגשה העיצובית דרך שימוש בפונט מתאים, תענה על השאלות שנשאלות – האם החברה רצינית ומכובדת? האם החברה בועטת וחוצפנית? האם זו חברה פורצת דרך? את הבידול הזה של חברה ניתן להעביר דרך שימוש בפונט שמתאים למסר הרצוי.
נקודות לבחירה של פונט
כאשר לקוחות אומרים לי "אנחנו צריכים פונט", זה אומר שהמשימה שלי היא למצוא את המשפחה המתאימה ביותר עבורם, ממגוון רחב של פונטים קיימים. הפונט שיבחר צריך להתאים להצגה של העסק, המותג, התווית, הלוגו, מי האנשים שעומדים מאחוריו, המוצרים והשירותים שלהם, מה העסק רוצה לשדר.
כל הנקודות האלו נלקחות בחשבון כאשר אני מגיע לבחירה של פונט.
פונטים חופשיים ברשת
רוב הפונטים הינם בתשלום. התשלום מייצג את הזמן שהושקע בפיתוח הפונט, הבדיקות שלו, התמיכה שמקבלים עליו, כמובן שזכויות היוצרים עליו ועוד.
ישנם גם פונטים חופשיים שניתן להשתמש בהם ללא תשלום ולחלקם אפילו ללא נתינת קרדיט ליוצר.
גם אני נתתי ידי בעיצוב של פונט – וניתן להורידו חינם מכאן
יש גם פונטים חינמיים (לועזיים) שגוגל מאפשרת להשתמש – google fonts
הנה מדריך על הטמעה שלהם:
השתמשו בפונטים בתבונה והלקוחות שלכם ירוויחו בגדול.