אתרי וורדפרס הופכים במהירות לאחת הצורות הפופולריות ביותר של התפתחות האינטרנט. ישנו דיון מאוד מעניין סביב הרעיון כי מערכות ניהול תוכן (CMS) כמו וורדפרס חונקות את היצירתיות של מעצבי האינטרנט, מה שמוביל לפתרונות עיצוב פשטניים. בגלל זה אנחנו רואים אתרי וורדפרס שנראים מאוד וורדפרסיים ונראים מאוד דומים לאתרים אחרים שביקרנו בהם היום.
ישנה חלוקה עיקרית של אתרי וורדפרס:
– אתר ייחודי שעוצב ופותח בצורה ייחודית ללקוח
אתרים הנבנים מן היסוד בצורה ייחודית כדי להתאים לדרישות של הלקוח מגיעים בדרך כלל עם דרישות מוגדרות לפרוייקט והתפקיד של מעצב ומפתח הוא לתת פתרונות ולענות על המטרות של הפרויקט.
– אתר עם ערכת עיצוב מוכנה
עבור אחרים שאין להם את היכולת לכתוב קוד לאתר וורדפרס והם בסה"כ רוצים אתר מתפקד מסתפקים בערכה מוכנה שמאפשרת להם להחליף לוגו וכותרת, לשנות כמה צבעים, לתת כותרות לעמודים ועוד… בצורה מאוד פשוטה.
האם וורדפרס חונקת את היצירתיות והייחוד?
היכולות והפוטנציאל של וורדפרס בתור מערכת ניהול תוכן הן אדירות, השליטה במראה ובהתנהגות של אתר הן בלתי מוגבלות, ניתן לבנות כל דבר עם וורדפרס. מה שמאפשר ליצור אתרים לא מוגבלים וייצירתיים.
העיצוב המשוכפל באינטרנט מוזיל ומנמיך עיצוב אתרים. לא וורדפרס!
בסופו של דבר, האתר יראה טוב או רע לפי זמן העיצוב והפיתוח שלו ללא קשר למערכת הניהול שרצה ברקע.
דיון וידאו מעניין בנושא מתוך sxsw 2010
אילו תכונות יש לערכת נושא מוכנה/ציבורית?
ערכה מוכנה/ציבורית מתאימה למגוון רחב של משתמשים אשר ישתמשו בה בדרכים שונות כדי להתאים לצרכים הייחודיים שלהם (אותה ערכה יכולה לשמש צלם חתונות כמו גם מאפייה וכו..). כדי ליצור ערכה גמישה שתתאים לאתרים שונים חייבים להתפשר בפונקציונליות כדי לשמור על הגמישות הזו. הערכה חייבת לעבוד בלי בעיות טכניות עם כל השינויים של הלקוח (למשל התעסקות של הלקוח עם ההגדרות של ניווט) ולכן חייבת להיות מאוד בסיסית כדי לא להתקל בדרישות של עזרה טכנית מלקוחות בעתיד.
הערכות המוכנות מגיעות לרוב עם הכנה למספר ווידג'טים שלפעמים יכולים לגרום יותר נזק מתועלת. הערכה עלולה להישבר בעתיד כי לא ניתן לחזות אילו תוספים יותקנו בשילוב עם ערכת הנושא המוכנה.
אי אפשר להבטיח תאימות עם כל צד שלישי.
ההתקנה שלה מאוד פשוטה – אפשר ליצור אתר בעשר דקות עבודה. השליטה במראה ובהתנהגות של האתר היא לרוב קבועה ולא ניתנת לשינוי, למעט שינויים קוסמטיים (לוגו, צבע רקע, תמונה עליונה…).
אילו תכונות יש לערכה מותאמת אישית/ייחודית?
עיצוב ופיתוח של אתר וורדפרס ייחודי עבור לקוח מתחיל עם ניתוח של מיהו קהל היעד של האתר (גיל, תחומי עניין, תעשייה, מיקום, וכו '). הבנה מהם המטרות העסקיות של הלקוח שלך.
וחשוב לא פחות לשקול גם את הצרכים והנוחות של הלקוח, אשר הוא שינהל את האתר באמצעות וורדפרס.
בזמן התיכנון והבנייה של האתר ניתן להתאים אותו לכל דרישה ספציפית. החלטת עיצוב צריכה לשרת את המטרות של הלקוח שלך ואיך הקהל שלו ישתמש באתר.
זה לא רק העיצוב והמראה אלא השליטה המלאה בהתנהגות של האתר והתנועה בו.
צריך להציג את התוכן בצורה הטובה ביותר האפשרית. ליצור זרימת מידע, באתר ייחודי ניתן לשלב אפשרויות שונות של טיפוגרפיה, מראה שונה ומיוחד לקטגוריות, שיטות שונות של תצוגת עמודי חיפוש (עם תמונה או ללא וכו..)
שילוב של צורות שונות של תוכן. תמונת ווידאו, עמוד בית עם מראה ייחודי השונה משאר הדפים, סיידבר שונה לכל עמוד ועוד..
הכנה של אפשרויות עתידיות שהלקוח יוכל להפעיל עם הזמן בקלות (הצטברות של כתבות או גדילה בכמות הגולשים). וכמובן הכנה מיוחדת לעברית.
דברים נוספים למחשבה
קהל הגולשים עם הזמן הופך להיות יותר ויותר בררן ומודע, עיצוב האתר והתנועה בו תופסת חלק מאוד חשוב מההזדהות של הגולשים והרצון שלהם להישאר באתר ולקרוא עוד חומר/כתבות.
בצורה אוטומטית הגולשים מזהים עיצוב ומבנה סטנדרטי כיון שכבר נתקלו ברבים כמותו והם מבינים אם בעל האתר השקיע זמן ומחשבה באתר או שהכל נעשה בצ'יק צ'ק.
מה אני חושב?
הדעה שלי כמובן משוחדת כי אני מעצב ומפתח אתרי וורדפרס, אבל ישנם דברים בסיסיים שלא ניתן לחלוק עליהם, רכב עם מראה ומבנה מיוחד ימשוך תשומת לב יותר מרכב ליסינג סטנדרטי.
בניין מעוצב של פיבקו למשל ימשוך יותר עניין מבניין דירות סטנדרטי.
לא לכולם יש את היכולת להשקיע (זמן וכסף) במראה וניווט ייחודיים.
בגלל זה אין הרבה אתרי פיבקו. והרוב מתמזג ונעלם ברקע.
אני אשמח לשמוע את דעתכם בנושא. יש ערכות עיצוב שעשו לכם את זה? הייתכן שאני באמת משוחד?